Perfect? (‘Perfect match’ en ‘Nothing’s perfect’)

2019

naaien, haken

21x21cm en 10x7x7cm

Door de jaren heen, af en toe en bij vlagen, repareert Erna van Sambeek gebroken serviesgoed met textiel. ‘Kinstugi met textiel’ noemt ze dat. Kintsugi is een Japanse kunstvorm waarbij gebroken aardewerk of porselein wordt gerepareerd met lak vermengd met goud-, zilver- of platinapoeder. Het idee achter kintsugi is om de scheuren en breuken in het aardewerk te benadrukken in plaats van ze te verbergen. Dit benadrukt niet alleen de geschiedenis en de onvolkomenheden van het stuk, maar geeft het ook een gevoel van schoonheid en individualiteit. Het wordt beschouwd als een metafoor voor de aanvaarding van onvolkomenheden de wabi-sabi (侘寂) en het omarmen van de unieke kwaliteiten die iets bijzonder maken. Vanuit deze gedachte is ‘Kinstugi met textiel’ ontstaan. Voor BINNENsteBUITEN heeft Erna twee werken gekozen die elkaar aanvullen in vorm, kleur en techniek. Ook in de titels ‘passen’ ze bij elkaar: ‘Perfect match’ en ‘Nothing’s perfect’. De twee werken heeft ze te pronken in het kastje geplaatst. Want serviesgoed hoort in een kast, met de mooiste stukken goed in zicht en achter glas. Erna van Sambeek maakt zowel twee- als drie dimensionaal werk in verschillende materialen en technieken. Ze gebruikt het liefst lokale materialen, waaronder lokaal textiel. Zo heeft ze monumentale tulpenbladeren geborduurd van aan repen geknipte tweedehands T-shirts die ze vond in recycle winkels in haar buurt. Ook heeft ze een maquette gemaakt van Nationaal Park Dwingelderveld van wol van de Drentse heideschapen die daar op de heide grazen. Voor de zomer-buiten expositie van WG Kunst komt het materiaal óók uit haar eigen omgeving: het gebroken bord en kopje heeft ze van haar zus gekregen. Erna maakt autonoom werk, installaties en community-art projecten. Ze exposeert in binnen- en buitenland en geeft masterclasses in diverse musea en in haar eigen atelier.

www.ernavansambeek.nl