Drieluik : “BASKET OF LIFE” bestaande uit:

Kunstwerk links (1)

“Cyclus”

2023

inkt & 100 jaar oude aquarelverf op gerecycled papier met versnipperde gulden bankbiljetten

27 x 11 cm

ingelijst in lijstje van V&D uit gulden-tijdperk

 

Kunstwerk midden (2)

“Sporen”

2023

inkt & 100 jaar oude aquarelverf op papier

27,5 x 23 cm ovaal

ingelijst in lijstje van de kringloop

 

Kunstwerk rechts (3)

‘Madonna van de moestuin”

2023

inkt & 100 jaar oude aquarelverf op gerecycled papier met versnipperde gulden bankbiljetten

27 x 11 cm

ingelijst in V&D lijstje uit gulden-tijdperk

 

U kijkt in een mini expo zaal waar een drieluik hangt van kunstenaar Colette Curfs, als schilder en graficus opgeleid aan de Rietveld Academie. Curfs hergebruikte voor deze installatie -getiteld “Basket of Life” – haar vaste thema’s zoals Cyclus, Sporen en Madonna van de Moestuin. Het is geschilderd met geërfd materiaal, 100  jaar oude loden tubetjes aquarelverf met sprankelende pigmenten als cinnaber, kobalt, ultramarijn, crimson, cadmium en chroom.Het papier is gemaakt van gerecycled papier waarin versnipperde -gulden -bankbiljetten zijn verwerkt.De ovalen lijst vond Curfs in een kringloopwinkel en de twee vertikale lijstjes lagen lang in het atelier te wachten tot dit moment zich aandiende.Als kunstenaar is Curfs  altijd duurzaam bezig:  ‘Ik gooi geen materiaal weg, spullen van kwaliteit, hoe oud ook, zijn altijd bruikbaar. Qua thematiek ben ik ook duurzaam, ik hergebruik mijn thema’s, zoals nu voor dit drieluik: de cyclus van het leven waarin sporen worden achtergelaten, waar leven verdwijnt en  terugkeert..Verbeeld in de kracht van kleuren, lijnen en vlakken. Fascinerend  dat er altijd een nieuw beeld ontstaat, wat dat betreft is die cirkel bij mij nog lang niet rond. “Amsterdam mei 2023