Régis Gonçalves (geboren in Brazilië) heeft een paar jaar in Afrika gewoond. Daar komt zonder twijfel zijn gewoonte vandaan om wegwerpmateriaal uit zijn directe omgeving te gebruiken voor zijn kunstwerken. Dit materiaal met een geschiedenis werkt inspirerend voor de inhoud: een devoot religieus plaatje van het Waterlooplein lokt de confrontatie met een deels onzichtbaar gemaakt pornobeeld uit.
In deze vierde tentoonstelling in WG Kunst, waarin Gonçalves nieuw werk laat zien, staan bloemen centraal. Geen traditionele bloemstilleven maar bloemen teruggebracht tot elementaire vormen, als contrast of lichtpunt. Als Gonçalves gebloemde stoffen gebruikt refereert hij aan de goedkope stoffen die in zijn geboorteland Brazilië vaak worden gebruikt om een positieve uitstraling te genereren. Bloemen betekent kleur en kleur staat voor vrolijkheid.
Gonçalves heeft de neiging zich te verbergen achter symbolen, kleuren, vormen en maskers. Hij laat de interpretatie van zijn werk graag aan de kijker over. Daar lijkt deze tentoonstelling verandering in aan te brengen, onder meer met een aantal (zelf)portretten: heel expressionistisch, maar de verbeelde (zwarte) mens schijnt er wel degelijk doorheen.
Sinds kort is Gonçalves behalve kunstenaar ook kok. Dat lijkt een vreemde combinatie, maar is het niet. Een goede kok brengt al improviserend allerlei ingrediënten bij elkaar. Hij geeft ze een ander leven. Hij maakt ze onmisbaar maar niet afzonderlijk te onderscheiden. Hij prikkelt de nieuwsgierigheid door één vinger te geven, maar niet zijn hele hand. De kunstenaar Gonçalves doet niet anders.
(vrij naar de tekst van Rob Perrée in het boek dat na de tentoonstelling verschijnt)
Geopend vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 maart van 13.00-17.00
FINISSASAGE 10 maart vanaf 14.00 – RSVP regisaccra@hotmail.com